Short description in English unionjackicon

Musik og fællesskab
Graabrødre Kammerkor er blandt de rigtig gode kammerkor i Danmark. Siden korets stiftelse i 1995 har koret været i konstant musikalsk udvikling. Udgangspunktet er den ældre europæiske kirkemusik fra renæssancen og barokken, men sideløbende fordyber koret sig også i et varieret udvalg af nyere værker og moderne musik.

Koret øver hver mandag aften i Holmens Kirke i København og består af ca. 20 sangere i alderen 29-59 år. Ved siden af det seriøse arbejde i øvelokalet har sangerne et berigende socialt fællesskab, som også smitter af på musikken.

A capella og med orkester
Kormusikkens a capella-univers er Graabrødre Kammerkors fundament, men mindst en gang om året opfører koret et større værk med musikere og solister, f.eks. H-mol-messen af Johann Sebastian Bach. Koret har i den forbindelse flere gange arbejdet sammen med dygtige musikere fra blandt andet Holmens Barokensemble og internationalt anerkendte solister som eksempelvis den lyriske tenor, Peter Lodahl.

Koncerter og rejser
Koncertaktiviteten er høj, og det bliver som regel til 10-15 koncerter om året. En håndfuld af dem afholdes på koncertrejser rundt omkring i Danmark eller i udlandet. Koret har blandt andet sunget i Provence, på Færøerne, på Bornholm og Christians Ø, i Gedächtniskirche i Berlin og i Notre Dame i Paris.

Indimellem deltager koret i internationale korkonkurrencer, og det har været med stor succes. I 2011 vandt koret to guldmedaljer ved den internationale korfestival i Tampere, Finland. I 2007 vandt koret guld i kategorien Kammerkor ved den internationale korkonkurrence i Venedig og fik yderligere tildelt en specialpris for det moderne værk ”Wie ein Kind” af Per Nørgaard. Tidligere er koret også blevet præmieret ved Johannes-Brahms korkonkurrence i Wernigerode i Tyskland i 2005, ved konkurrencen i Flanders-Maasmechelen i Belgien i 2001 og ved konkurrencen Crystal Chor i Tjekkiet i 1999.

Historien og dirigenterne
Koret blev stiftet af de to organister Jakob Lorentzen og Mads Høck. Efter nogle år med musikalsk parløb valgte Mads Høck at stoppe som dirigent for koret. Jakob Lorentzen fortsatte frem til 2006, hvor Dorte Klingenberg Iversen overtog. Fra 2009 til og med 2013 var Gorm Larsen dirigent, fra 2014 til 2023 var Egil Kolind dirigent, og i oktober 2023 tiltrådte Leon Reimer som korets nuværende dirigent.

Formidling
Udover at levere velklingende musikalske oplevelser bestræber koret sig også på at formidle viden om komponisterne, teksterne og tiden, musikken er skrevet i. Graabrødre Kammerkor arbejder på, at så mange som muligt bliver inviteret indenfor i kormusikkens skatkammer af funklende musikalske oplevelser!

_____________________________________________________

pointing-finger-finger-point Driften af Graabrødre Kammerkor støttes af Statens Kunstfond via Dam-puljen.

Kunstfonden_LOGO_small_JPG

_____________________________________________________

Graabrødre Chamber Choir

Since Graabrødre Chamber Choir was founded in 1995 it has been in constant musical development and is now considered one the best chamber choirs in Denmark. The current artistic director is Gorm Larsen.

The musical outset is sacred and secular vocal music from the Renaissance and Baroque period. Yet, recent works and contemporary repertoire – particularly by Nordic composers – are part of the Graabrødre core repertoire as well.

The choir rehearses weekly at the Royal Navy Church in Copenhagen and consists of 22 singers aged 25 to 45 years. Besides the serious artistic work in rehearsal, the singers have an enriching social community, which underpins the musical unity.

In addition to providing melodious musical experiences Graabrødre Chamber Choir seeks to disseminate knowledge about the composers, the texts and the musical context. It’s the choir’s aspiration to invite, rather than impress the audience. By offering vocal beauty and expression in concert the choir aims to make treasures of past and present accessible to a steadily growing audience.